Monday, November 4, 2013

Adaptasi Novel: Bicara Hati


Novel Bicara Hati karya Damya Hanna merupakan antara novel terawal yang saya baca. Bab-bab terawal dalam novel ini saya baca dalam akhbar Bacaria. Disebabkan nak tahu kesudahan cerita, maka saya pun membelinya.

Novel ini menceritakan mengenai Zahlia yang telah melanggar kereta Tengku Syahran secara tidak sengaja. Semasa pertemuan kedua mereka, Tengku Syahran yang rungsing dengan permintaan ibunya supaya mengahwini Maria telah mengajak Zahlia berkahwin dengannya dan sebagai balasannya dia akan menunaikan apa saja permintaan Zahlia. Pada mulanya Zahlia tidak bersetuju dengan cadangan Tengku Syahran yang dirasakan tidak masuk akal, tetapi memikirkan sahabat karibnya, Razif yang sedang sakit dan memerlukan wang pembedahan, Zahlia akhirnya bersetuju.

Mereka berkahwin, tetapi masing-masing perlu mematuhi syarat-syarat seperti yang terkandung dalam kontrak yang telah ditandatangani. Lama-kelamaan mereka saling jatuh cinta. Tengku Syahran dan Zahlia hidup bahagia. Maria yang tidak berpuas hati telah mendedahkan kontrak perkahwinan mereka kepada ibu Tengku Syahran. Ibunya telah meminta Tengku Syahran menceraikan Zahlia tetapi Tengku Syahran enggan melakukannya. Zahlia pula nekad untuk pergi meninggalkan rumah tersebut dan sekaligus meninggalkan Tengku Syahran.

Selepas beberapa bulan, mereka bertemu semula :)

 
(Kredit foto kepada Alaf 21 & forum Cari)

regards, xoxo

No comments:

Post a Comment